Jednym z warunków jakie powinny spełniać projekty zgłoszone do Budżetu Obywatelskiego w Katowicach jest ich ogólnodostępność. Rozumiemy, że o ogólnodostępności możemy mówić wtedy, gdy istnieje możliwość skorzystania z jego rezultatów szerokiemu gronu odbiorców (dzieciom, młodzieży, dorosłym, seniorom, osobom z niepełnosprawnościami). Przez ogólnodostępność należy rozumieć nieodpłatną możliwość korzystania z danego projektu (np. zajęcia sportowe, taneczne, biegowe) realizowanego w przestrzeni publicznej na terenie gminnym przez wszystkich mieszkańców miasta.
Kilka dni temu opublikowaliśmy zestawienie projektów zgłoszonych do tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego w Katowicach i w szczególności jeden z projektów wzbudził nasze duże wątpliwości co do spełnienia kryterium ogólnodostępności. Chodzi i projekt L8/04/XI dotyczący zakupu pomocy dydaktycznych i wyposażenia, usług edukacyjnych (warsztaty z zakresu ekologii, sztuki i sportu) dla dzieci, zakup wyposażenia (małe i duże AGD) wspomagającego funkcjonowanie placówek oraz pomocy dydaktycznych dla dzieci uczęszczających do Miejskich Przedszkoli nr 13, nr 50 z O.I, nr 85 i nr 94 im. Małego Księcia w Katowicach. Jak mieszkańcy Osiedla Witosa będą mogli z niego korzystać?!
Postanowiliśmy sprawdzić jak wygląda ogólnodostępność innych projektów, zrealizowanych w poprzednich edycjach Budżetu Obywatelskiego, na terenie jednostek miejskich osiedla Witosa. Co zastaliśm opisujemy poniżej.
Miejskie Przedszkola
Niestety podobnie jak tegoroczny projekt, wiele jest takich z których mieszkańcy nie mogą skorzystać, a jedynie mała grupka dzieci uczęszczająca do danego przedszkola. Do takich zadań można zaliczyć np. “Nowoczesne przedszkola na Osiedlu Witosa” zrealizowane w IX edycji Budżetu Obywatelskiego, czy “”Przedszkole drugim domem” – zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych dla Miejskich Przedszkoli nr 13, 50, 85 i 94 zrealizowanego w edycji X.
Postanowiliśmy więc sprawdzić jak wygląda dostęp do placów zabaw, które również powstały dzięki pieniądzom z Budżetu Obywatelskiego. Odwiedziliśmy więc je, a oto co zastaliśmy:
- MP50 – brak dostępu do placu zabaw – tutaj niestety zastaliśmy zamknięte i bramy i furtki
- MP85 – brak dostępu do placu zabaw – podobnie jak w przedszkolu MP50 brak możliwości wejścia na teren placu zabaw
- MP94 – brak dostępu do placu zabaw – tutaj zastaliśmy zamkniętą bramę, ale była informacja o zamknięciu placu zabaw ze względu na remont oraz informację wskazującą na to, że wcześniej (w lipcu) plac zabaw był dostępny
- MP13 – na koniec zostawiliśmy najmilszą wiadomość, w tym przedszkolu zastaliśmy otwartą bramę z możliwość wejścia na teren ogrodu przedszkola
Szkoła Podstawowa nr 33 w Katowicach
W odróżnieniu od przedszkoli tutaj zastaliśmy to czego w zasadzie się spodziewaliśmy, czyli pełny dostęp do placu zabaw i boisk leżących na terenie szkoły. Tam też zastaliśmy wiele osób, głównie dzieci i rodziców z dziećmi, które chętnie korzystały z tego placu zabaw.
Biblioteka
Tutaj nie ma wątpliwości, zakupione książki, czy audiobooki są bez problemu dostępne dla wszystkich mieszkańców osiedla. Mieszkańcy mają również możliwość skorzystania z różnych spotkań realizowanych przez bibliotekę.
Podsumowanie
Na pewno na dużą pochwałę zasługuje Miejskie Przedszkole nr 13, które tak naprawdę jako jedyne spełniło zasadę ogólnodostępności. Nie jesteśmy w stanie na tą chwilę stwierdzić, czy plac zabaw w Miejskim Przedszkolu nr 94 był wcześniej udostępniany jak wskazuje na to informacja na bramie wejściowej, jednak pewien niesmak budzi zapis “Zamknięte do odwołania”, czyli do kiedy?!
Niestety w przypadku przedszkoli nr 85 oraz 50 sprawa nie wygląda dobrze. Wychodzi na to, że przedszkola te uważają, że projekty zrealizowane na ich terenie należą tylko do nich, a mieszkańcy nie koniecznie muszą z nich korzystać, wystarczy, że będą na nie głosować!
W przypadku Szkoły Podstawowej nr 33 oraz Biblioteki Miejskiej filia nr 12, uznaliśmy, że zasada ogólnodostępności jest jak najbardziej spełniona, za co dziękujemy w imieniu mieszkańców!
0 komentarzy